TALLERES CONGRESO
Viernes, 20 de octubre
17:30 – 18:30

TALLER 1 – Estibaliz Medina Martín – Working with a Digital Active Class

Estibaliz Medina Martín

Soy funcionaria de carrera de la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid desde septiembre de 2001. En el curso escolar 2004-2005 entro a formar parte de la plantilla de maestros de inglés del CPB Virgen de Navalazarza, en San Agustín del Guadalix (Madrid). En el curso 2005-2006, apoyados por nuestro Equipo Directivo, el Claustro de Profesores y el Consejo Escolar, comenzamos a trabajar como Colegio Bilingüe de la CAM y desde entonces hemos conseguido distintos reconocimientos a nuestro trabajo, como la Medalla de Plata de la CAM en mayo de 2008. En ese mismo año me hago cargo de la coordinación del programa de bilingüismo del centro, puesto que sigo ostentando a fecha de hoy. El centro en el que trabajo es un centro innovador con inquietud constante por la integración de los últimos modelos de enseñanza-aprendizaje y muy consciente de la importancia de las nuevas tecnologías en la educación. Actualmente participo en varios de los proyectos de innovación que se están llevando a cabo en el centro.

TALLER 2 – José Manuel Caballero y Sarah Mackin – Bilingüismo a través de la cultura

José Manuel Caballero de Zulueta photo

DIRECTOR DEL PROGRAMA BICULTURAL Y BILINGÚE DE UCETAM (UNIÓN DE COOPERATIVAS DE ENSEÑANZA DE TRABAJO ASOCIADO DE MADRID) Su experiencia en el campo de la educación bilingüe de más de treinta años desde su etapa como promotor y miembro de la Comisión de seguimiento del Convenio MEC British Council,y la creación del programa Bicultural-Bilingüe de UCETAM junto con el sistema de evaluacoión externa CBC y el proyecto Bicultural aprobado por la Consejeria de Educación, avalan contribuciones de interés a este apasionante campo de la enseñanza

Sarah Mackin photo

Sarah Mackin is a passionate educator and truly believes in the benefits of bilingual education. She has worked with students of all ages and currently focuses on training teachers in new methodologies and educational trends. Ms. Mackin’s main areas of expertise focus on CLIL, formative assessment and intercultural learning.

TALLER 3 – Oliver García Martín y Fedra Ramos Llamas – La Motivación intríseca como motor de aprendizaje significativo en la enseñanza bilingüe

Oliver García Martin: Maestro especialista en educación física.  Experto en metodología cooperativa e inteligencia emocional.
Ponente en el “VII congreso internacional de actividades físicas cooperativas” con el taller “Autoconciencia en la educación en valores”.
Ponente en el “I congreso internacional de enseñanza de inglés en centros educativos” con el taller “espacios de aventura, metodología cooperativa y motivación intrínseca: una nueva forma de entender la educación”.
Ponente en el “X congreso internacional de actividades físicas cooperativas” con el taller “el alma de la maquina”.
Ponente en el “XIX congreso internacional EDUTEC 2016” con la ponencia “Internet y aprendizaje significativo”.
Publicaciones en diferentes ámbitos educativos.

foto fedra (1)

Fedra Ramos Llamas: maestra en Educación Musical y Lengua Extranjera: inglés. Educadora en la residencia juvenil José Montero II. Valladolid.
Ponente en el “I congreso internacional de enseñanza de inglés en centros educativos” con el taller “espacios de aventura, metodología cooperativa y espacios de aventura: una nueva forma de entender la educación”.
Ponente en el “X congreso internacional de actividades físicas cooperativas” con el taller “el alma de la maquina”.
Ponente en el “XIX congreso internacional EDUTEC 2016” con la ponencia “Internet y aprendizaje significativo”.

TALLER 4 – Inés Delgado Echague – A juggling game

Inés Delgado

Inés Delgado-Echagüe Sell, directora de la Asesoría Pedagógica y de Educación Bilingüe CLIL Phonics y especialista en lectoescritura en inglés en las etapas de Infantil y primer ciclo de Primaria, es la autora de “Yo-yo Phonics Stars” (Edelvives 2016) entre otros materiales didácticos.
E-mail:
inesdesell@gmail.com

Página web:
www.clilphonics.com

TALLER 5 – Alison Blair – OXFORD – Thinking in Shapes

AlisonBlair

Alison Blair has taught primary children in Galicia, Madrid and Andalusia as well as working at the British Council, on professional development courses for primary English teachers. She has also worked with teachers in many countries. She has co-authored courses with Jane Cadwallader, among them Galaxy (OUP), and most recently Think, Do, Learn (Oxford Educación)

TALLER 6 – Stephanie Gay - ANAYA – IDEAS for using inquiry-based methodology in the bilingual classroom

Stephanie Gay_foto_CIEB

Stephanie Gay…

is passionate about education and worked for various educational organisations in the UK, USA and Mexico before relocating to Spain in 2001.

She has expensive experience as a teacher in both schools and professional settings, and has also coordinated and developed courses and materials for more than 20 international e-learning and blended learning programmes.

In 2011 she transitioned into the publishing world and since then has worked on hundreds of English language and bilingual titles as part of her role as senior editor and bilingual coordinator in Anaya.

She believes in a holistic approach to education, including an awareness of different learning styles, and places vital importance on the development of critical thinking skills from an early age. Professionally, her main focus is to find creative and innovative ways to meet the challenges posed by bilingual education, and to provide teachers with great materials that inspire their students and make them want to learn.

TALLER 7.- Tomás Costal – Script it, hear ir, say it: Audiovisual Translation and Accessibility in the Language Classroom

Tomás Costal

Tomás Costal is FPI-UNED researcher in the Department of Foreign Languages at Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED, Madrid, Spain), and holds an an MA in Teacher Training and an MA in Translation for International Communication. His research interests include media accessibility, audiovisual translation, language teaching and semiotics. He is the co-author of Traducción y accesibilidad audiovisual (Editorial UOC, 2016).

Sábado, 21 de octubre
10.30h – 11.30h

TALLER 8.- Michele C. Guerrini – Making subject area content accessible to different types of learners

Michele C. Guerrini

Michele C. Guerrini has taught in the Master en inglés como lengua extranjera at the Universidad de Alcalá de Henares since 2009. Her interest in materials development for CLIL has taken several forms. She co-authored an EFL/CLIL primary course for the University of Dayton Publishing, and has edited courses for primary and secondary learners in Natural Science,Geography, Biology and Geology. She has published articles on materials development for several online journals and co-edited CLIL across educational contexts, a collection of essays on bilingual teaching in Spain. She has a doctorate in Romance Languages from the University of Pennsylvania and a Masters in English and Educational Technology from the University of Manchester. She is especially interested in exploring ways to strengthen the thinking skill strand of CLIL and how technology can enhance learning experiences.

TALLER 9.- Manuel Lara Garrido – Volviendo a los fundamentos: ¿Cómo apoyar al alumnado para potenciar la comprensión y asimilación de los Textos Académicos (TAs) en el contexto de Educación Bilingüe (EB)?

TALLER 10.- Sabrina Michielan y Mª Isabel Requena de Lamo – Too many cooks spoil the broth?

Foto Sabrina Michielan

Sabrina Michielan es Licenciada en Lenguas Extranjeras por la universidad IULM de Milán. Profesora de inglés, español e italiano. Docente en activo desde el año 2000 hasta la actualidad, llevando a cabo proyectos como los programas linguísticos del TGS Eurogroup. Gran inquietud y capacidad creativa que le permiten estar en un proceso continuo de mejora profesional.

Foto Mari_a Isabel de Lamo

María Isabel Requena de Lamo es Licenciada en Filología Inglesa. Directora de la Academia Shakespeare (Albacete) desde el año 2003. Profesora de inglés y alemán de alumnos desde la etapa infantil hasta la edad adulta. Participante asidua y ponente en congresos nacionales e internacionales de distintas temáticas, desarrollando innovación metodológica y formación permanente.

TALLER 11.- Fidel del Olmo – Pronunciaton: The Cinderella of English Language Teaching in Spain

Foto Fidel del Olmo

Fidel del Olmo es licenciado en Filología Inglesa por la Universidad de Salamanca y doctorando y profesor asociado de inglés en el departamento de Idiomas Modernos de la Universidad Pontificia de Salamanca.

TALLER 12.- Ángela Cofiño – OXFORD – Think, Do, Learn & Enjoy!

Angela Cofiño2

Angela Alvarez-Cofiño Martínez is an English teacher at early stages in Primary Education and holds a PhD in English Philology. She has been a teacher trainer all around Spain for many years now and she has some materials published, too. She was awarded a National Prize in Educative Innovation for English at Infants Stage project.

TALLER 13.- Miguel Angel Abril López y Mª Teresa Valencia García – SANTILLANA – Discover the genius in your students just with one “CLILck”

Miguel Ángel Abril López es Diplomado en Magisterio de Lenguas extranjeras: inglés

Bilingual Teaching
Have you ever worked in any bilingual education, dual language or immersion program? Bilingual schools in Murcia, Spain, since 2009 .
What grade(s) and/or subject(s) did you teach? Kindergarten,1st,2nd,3rd, 4th, and 5th grades.

María Teresa Valencia García – Teacher certification:

American/Canadian Teaching Credential? Please, specify: Professional Educator’s License. North Carolina

Bilingual Teaching
Have you ever worked in any bilingual education, dual language or immersion program? Bilingual schools in Murcia, Spain, since 2009 and in a Dual Immersion program SPLASH in North Carolina, USA.
What grade(s) and/or subject(s) did you teach? Kindergarten,1st,2nd,3rd, 4th grades.

TALLER 14.- Schulyer Hedstrom – ByME – The question is the key

Schuyler-Hedstrom-1-e1474564283538-600x600

Since graduating with an English and Drama degree from Dartmouth College, Schuyler has been working as an actor, director, and educator. Now in his 14th year in Madrid, he has taught theatre, arts, and project based learning to more than 2,000 children. In addition to co-directing Action English Theatre Company, Schuyler also works as a teacher trainer for CTIF Madrid Capital and Macmillan Training Services providing advanced education for Madrid’s bilingual Primary and Secondary school teachers.

16.30h – 17.30h

TALLER 15.- Alicia Aranda Quesada y Lilly Escobar Artola – Assessment Issues In Teacher Training: a practical approach to student and teacher evaluation with graduate students

Alicia Aranda Quesada es licenciada en Filología Inglesa por la Universidad de Jaén. Directora del Servicio de Idiomas de la Universidad CEU Cardenal Herrera y profesora colaboradora en la Facultad de Humanidades y CC. Educación. Es profesora de inglés y español como lengua extranjera y examinadora acreditada DELE A1 a C2 por el Instituto Cervantes.
Alicia Aranda Quesada, Bachelor’s degree in English Philology from the University of Jaén. Director of the Language Service and assisstant professor in the Humanities Dept. of CEU Cardenal Herrera. She teaches English and Spanish as a foreign language and is an approved examiner of DELE exams, levels A1 to C2, by the Instituto Cervantes.

Lilly Escobar Artola es Doctora por la Temple University, de Pennsylvania, USA. Es profesora de inglés y Formadora de Profesores de EFL. Tiene experiencia internacional en universidad y colegios como IB instructor. Es profesora titular del Departamento de Humanidades de la Facultad de Humanidades y CC.Comunicación de la Universidad CEU Cardenal Herrera.
Lilly Escobar Artola, Ph.D Temple University, Pennsylvania, USA. English language teacher and EFL Teacher Trainer. International experience in university and schools, IB instructor. Professor in the Humanities Dept. of CEU Cardenal Herrera.

TALLER 16.- Marta Genis Pedra – Narratives as educational resources for teachers and students

Marta Genís Pedra

Marta Genís Pedra holds a degree in English Philology from Universidad Autónoma de Madrid, a Master’s Degree in Linguistics Applied to the Teaching of English and a PhD in English Philology both from Universidad Complutense de Madrid. Accredited by ACAP, she has been a professor at the Universidad Antonio de Nebrija for 20 years. She has been coordinator of the Language Institute of the University, director of the Department of Applied Languages and head researcher of group LAELE. In addition to her main activity dedicated to teaching, she has been president of ACLES (Association of Language Centers in Higher Education) and Secretary General of CercleS (Confédération européenne des centers de langues dans l’enseignement supérieur), and she is a member of the Accreditation Commission of ACLES, and the coordinator of the Focus group Less widely spoken and learnt languages and a member of the Focus Group Language Testing & Assessment of Cercles. She has teaching experience in the areas of English Language and Literature, Applied Linguistics, Sociolinguistics and Pragmatics, as well as Postgraduate studies (in the area of Spanish for foreigners and in the area of English teaching training).

TALLER 17.- Aoife Ahern; María Dolores Perez Murillo; Anna Steele y Magdalena Custodio – Teacher education for CLIL in primary education

Aoife Ahern

Aoife Ahern, Associate Professor at School of Education, Universidad Complutense, Madrid, holds a PhD in Spanish Linguistics and develops teaching and research related to second language acquisition and learning, pragmatics, literacy instruction and CLIL

María D. Pérez Murillo

María D. Pérez Murillo is Associate Professor at the School of Education, Universidad Complutense, Madrid. She earned her doctorate from Lancaster University (UK) in Bilingual Education. Her main research interests include multilingual literacy, bi/multilingual classroom interaction and CLIL teacher development.

Anna Steele

Anna Steele, Associate Professor, Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid (Spain), Universidad Pontificia Comillas: CLIL, Bilingual Education, Language/Acquisition, Music and Language. Experience in bilingual schools in Madrid, teaching in a CLIL context.

Magdalena Custodio Espinar

Magdalena Custodio Espinar, Associate Professor at Facultad de Educación, Universidad Pontificia Comillas and Professor on the Master’s Course in Bilingual Education at UNIR. She is currently a PhD candidate at UCM. Her research interests include teacher training, didactic programming, CLIL, FLT, ELT and ICT

TALLER 18.- Stephanie Mitchell y Patricia Sánchez Illán – The Logic of Wonder in Education

Stephanie

Stephanie has a diploma in primary education with a specialty in English language and a degree in Linguistics in Romance languages. She currently works as a primary teacher teaching English, natural science and art in the bilingual project of Colegio Internacional J.H. Newman.

In her 7 years in primary and secondary schools, she has extensive experience teaching English as a foreign language and evaluating the linguistic competence of students as an external examiner in bilingual schools.

Both her ability to involve children in the learning process and her enthusiasm working in a team are highly noteworthy. Her ability to integrate the methodology of wonder in education is a characteristic of her good teaching and motivating skills. Also, her experience in this field and her passion transmitting subjects are two features that can describe her teaching practice

PatriciaSanchezIllan

Patricia has a double degree in education, as a nursery teacher and as a primary teacher of English as a second language. She currently works as a primary school teacher, teaching English, natural science and art in the bilingual project of Colegio Internacional J.H. Newman.

During the last 14 years, Patricia has worked as a teacher in different bilingual schools. She has extensive experience teaching English as a foreign language and other areas of the Spanish Curriculum in English. Since 2013, she has been training teachers in different Spanish schools. Her courses are on teaching English literacy through “Phonics” and how to introduce wonder in teaching and learning processes. Her participation in the “II International Seminar of Education in CEU San Pablo University” in September 2015 and her collaboration in parenting schools in Madrid are noteworthy.

Patricia excels in her teaching through her ability to innovate and improve teaching processes, adapting activities and dynamics for students every year. Her ability to plan, her experience and enthusiasm teaching are striking features of her professionalism and her teaching skills.

TALLER 19.- Gabriel Alfaro – Globalizing the Curriculum

TALLER 20.- Nina Lauder – OXFORD – It’s not the same old story

Nina-Lauder

Nina Lauder has taught English and given workshops all over Spain and abroad, and has collaborated with the British Council, Bell International and Oxford University Press on professional development programmes. She is one of the authors of Explorers (OUP) and of the Think! Do! Learn! series (OUP-CLIL).

TALLER 21.- Hayley Burton – Puppet Play in Early Years

photo

Hayley Burton is the Senior Teacher for Early Years at the Madrid Teaching Centre, where she works with nursery schools around Madrid and to organise courses for the youngest learners. She has also worked at the British Council’s Barcelona and Somosaguas centres. She has been teaching English for 8 years and has developed a special interest in Early Years education, storytelling, using puppets and learning through play. Hayley has completed the Trinity Diploma, TYLEC and Teaching English in Pre-Primary courses, and is training to become a TYLEC tutor.

Domingo, 22 de Octubre
10.30h – 11.30h

TALLER 22.- Raquel De Nicolás y Paula López Cabello – Digital resources that work in bilingualism

Paula Lopez is a Primary English Teacher (BEd’1997 La Salle) at the CEIP Gonzalo Fernandez de Cordoba, specialized in teaching English as a Foreign Language ( MA. English Philology UAM’2004 and MA. English Teaching UAH’ 2010) and fully engaged in the bilingual program of the Comunidad de Madrid since 2004.Since the beginning of her career, she has had an active role on the innovation in the classroom, using drama plays as tool for the development of speaking skills. She has complemented her teaching with the supervision of future teachers, either university students during their Practicum or new Servants during their first year in service.

TALLER 23.- Aser Santos Bajón – Herramientas e ideas para el aula bilingüe

Aser Santos

Maestro especialista en Educación Primaria (UCM) e Inglés, con 8 añosde experiencia, 4 de ellos como Coordinador del Programa Bilingüe de un centro de la Comunidad de Madrid. Master en Educación Bilingüe por la URJC.

TALLER 24.- Noelia Villafañe Fraile y Gema Sejas del Piñal – CLIL Times!

Fotografía Gema Sejas

Gema Sejas del Piñal es profesora y jefa del departamento de Geografía e Historia del IES Ángel Corella de Colmenar Viejo de Madrid, donde desde hace 7 años trata de aplicarlas ventajas de la enseñanza CLIL en las Ciencias Sociales

TALLER 25.- Lee Ann Bussolari – TICs para los Bilingües más Pequeños

Lee Ann

Lee Ann Bussolari nació en Boston (EEUU) pero vive en el sur de España y ejerce como profesora de Infantil y Primaria en un colegio bilingüe internacional desde hace 20 años. Es filóloga y lingüista. Trabaja para la University of Cambridge English Language Assessment como Team Leader y examinadora oral y escrita, es profesora Microsoft Certified y sus pasiones son el bilingüismo y las nuevas TICs

TALLER 26.- Katharine Scott – OXFORD – Literacy – the missing skill

Katharine_Scott

Katharine Scott has extensive experience in writing educational materials for Primary schools as well as writing articles and coordinated collections of pedagogical publications for teachers of both Primary and Secondary schools. Katharine has also worked for many years as teacher trainers in Spain, Turkey, Italy and Latin America

TALLER 27.- Virginia Vinuesa Benítez y Judith Dadey – A poem for your thoughts: mining the fun angle.

virginia

La Doctora Virginia Vinuesa Benítez es Profesor Docente Investigador en la Universidad Rey Juan Carlos desde 2008. Ha desempeñado su labor docente como profesora de inglés en todas las etapas educativas. Imparte docencia en los grados de Infantil y Primaria, así como en el Máster de Formación de Profesorado de Secundaria y el Máster de Enseñanza Bilingüe en Centros Educativos de Educación Primaria e Inmersión en Lengua Inglesa. Ha participado activamente en la formación metodológica de profesores de colegios bilingües de la Comunidad de Madrid impartiendo cursos y talleres sobre AICOLE dentro del plan de Formación del Profesorado de centros bilingües de la Comunidad de Madrid, así como en otras comunidades. Ha impartido ponencias en España y Estados Unidos y su área de investigación se centra en el ámbito de la enseñanza bilingüe y la metodología AICOLE. Es Vicepresidenta de la Asociación de Enseñanza Bilingüe y co-editora de la revista americana NABE Journal of Research and Practice.

JUDITH

Desde 2008 Judith Dadey es Profesor Docente Investigador en la Universidad Rey Juan Carlos. Imparte docencia en el grado de Educación Primaria, así como en el Máster de Educación Bilingüe en centros Educativos de Primaria y en Máster de profesores de secundaria. Su área de investigación se centra en la didáctica de la lengua inglesa y la literatura

Los talleres consistirán en experiencias de carácter eminentemente práctico relacionadas con los temas principales del congreso. Tendrán una duración de una hora y serán presentadas por sus autores, cuatro como máximo, en forma de taller práctico de divulgación y/o de formalización de la experiencia. Las propuestas han de configurarse teniendo en cuenta la participación activa de los asistentes a la presentación.

Las lenguas del Congreso son: Inglés y Español. Todas las propuestas se podrán presentar indistintamente en estas lenguas; asimismo los participantes podrán intervenir utilizando cualquiera de ellas.

Plazo de presentación de propuestas de mesas de comunicación y talleres:

   Hasta el 15 de julio de 2017

Periodo de revisión de las propuestas y resolución del Comité Científico:

   1 al 24 de julio de 2017

Información sobre comunicaciones aceptadas:

   25 de julio de 2017

Entrega de los documentos definitivos para su publicación:

   15 de Septiembre a 12 de Octubre de 2017

Propuesta de taller (Es necesario rellenar la ficha de inscripción complementaria después de cumplimentar la inscripción en el congreso)

La Universidad Rey Juan Carlos y la Asociación Enseñanza Bilingüe te invitan a participar en el IV Congreso Internacional de Enseñanza Bilingüe en Centros Educativos -CIEB 2017- .
Si quieres debatir sobre la enseñanza bilingüe, ¡Te esperamos!

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies